🇹🇷 Cumhuriyetimizin 100. Yılı Kutlu Olsun!

Cadılar Bayramı: Geleneksel mi? Evrensel mi?

Cadılar Bayramı kutlamalarına ne kadar ilgiliyiz?

Yeni nesil araştırma ve pazarlama platformu Pollective’in 82 şehirden 16–45 yaş arası 700 katılımcı ile gerçekleştirdiği “Halloween (Cadılar Bayramı)” araştırmasının sonuçları yayınlandı. Online olarak gerçekleştirilen araştırmada ana hatları ile Cadılar Bayramı algısı, kostüm ve ünlü isim tercihleri, marka ve kutlamalar arasındaki ilişkinin ele alındığı soruların çıktıları paylaşıldı. Cadılar Bayramı kutlaması ülkemizde yaygın olmayan bir kutlama olduğu için kutlama yapanların oranı %16 olurken, partiye katılmayı düşünen ama henüz katılmamış kişilerin oranı %63. Bu verilere ek olarak “Partiye katılsan kostüm giyer misin?” sorusunu katılımcılarımıza yönelttiğimizde %86 “Kostüm giyebileceği” yanıtını veriyor. 3 sorunun verileri birlikte okunduğunda, katılımcıların Cadılar Bayramı kutlamalarına ilgisinin olduğunu fakat kutlamaların ülkemizdeki yaygınlığının az olmasından ötürü katılma fırsatlarının henüz çok fazla olmadığını gözlemliyoruz.

700 kişiye sorduk

Cadılar Bayramı’nı kutlayıp kutlamadıkları sorulan katılımcıların %38’i bu özel günü “Genellikle kutlamadıklarını” ifade ediyor. Cadılar Bayramı’nı “Katiyen kutlamayı reddeden” oran %23 iken “Ne kutlarım ne kutlamam” diyerek daha nötr bir yaklaşım sergileyen kesim aynı şekilde %23’lük dilimi oluşturuyor. Araştırma katılımcılarının %9’u Cadılar Bayramı’nı “Genellikle kutladığı” şeklinde cevap vererek daha esnek bir yaklaşım sergilerken bu oranı %7 ile “Kesinlikle kutladıklarını” belirten kesim takip ediyor.
Araştırma katılımcılarına daha önce hiç “Cadılar Bayramı kutlamasına katılıp katılmadıkları ve katılmayı düşünüyorlar mı?” sorusunu yönelttiğimizde katılmayı düşünürüm ve katıldım diyen katılımcıların oranı %14 iken, hayır düşünmem ve katılmadım diyen kesim %13’ü oluşturuyor. Cadılar Bayramı’na ilgisiz olan katılımcıların %10’u “Bu tarz günlerden hoşlanmadıkları” yönünde fikirlerini belirtiyor.

Her 4 kişiden 1’i kutlamama sebebi olarak aile ve kültür diyor

Katılımcılara “Cadılar Bayramı kutlamalarına katılmaz isen sebebi ne olur?” sorusu sorulduğunda her 4 kişiden 1’i kutlamama sebebi olarak “Aile ve kültür” yanıtını veriyor. “Maddi sebeplerden” dolayı kutlamaya katılmayanlar %18’i oluştururken, “Dini sebepler” ile kutlamalara katılmayanların oranı %17. Bu sıralamaya ek olarak “Sosyal, çevresel sebeplerden” ötürü kutlamalara katılmayanların %15 oranında sıralandığını görüyoruz.

Halloween’da kostüm tercihi korkunç olmaktan yana

“Cadılar Bayramı kutlamasına katılsan kostüm giyer misin?” sorusunu detaylı kırılımda incelediğimizde katılımcıların %54’ü “Kesinlikle kostüm giyerim” şeklinde yanıt verirken, “Büyük olasılıkla kostüm giyerim” diyenlerin oranı %32 şeklinde sıralanıyor. Kostüm konusunda “Kararsızım” cevabını verenler %7’yi oluşturuyor ve muhtemelen kostüm giymem diyerek kutlamaya katılsalar dahi kostüm fikrine sıcak bakmayan katılımcıların yüzdesi %4 ile 4. sırada yerini alıyor. “Asla kostüm giymem” diyen katılımcıların oranı sadece %3. Bu sorunun devamı niteliğinde katılımcılara hangi stili tercih edecekleri sorulduğunda %42 ile “Korkunç” öne çıkarken onu %24 oranla “Seksi” cevabı takip ediyor.

%42 kutlamalara yerli ünlü ile katılmak istiyor

“Sevimli” olmayı tercih ederek daha iddiasız bir imaj yaratmak isteyen katılımcılar %15’i oluşturuyor. “Komik” bir kostüm giymek isteyen katılımcılar %13, “Diğer/giymem” yanıtını veren katılımcılar ise %6’lık kesimin içerisinde bulunuyor. “Bu kutlamaya katılsan sana eşlik edecek partnerin kim olmasını istersin?” sorusuna katılımcılarımızın %42’si “Yerli ünlü” ile katılmak istiyor. %28 yine seçimini “Yerli isimden” yana kullanırken bu kez influencer olmasını tercih ediyor. Araştırma katılımcıları arasında 10 kişiden 4’ü ünlü tercih ederken, 10 kişiden 3’ü ise kutlamalarda eşlik edecek kişi influencer olmalı diyor. Soru ile ilişkili listede ilk 10’a baktığımızda “Burak Altındağ”, “Danla Bilic”, “Ezgi Mola”, “Enis Arıkan”, “Cemal Can Canseven” ve “Hande Erçel” öne çıkan isimler arasında.

Kostümlerde yabancı karakterler ilham kaynağı

“Cadılar Bayramı kutlamasına hangi karakter olarak gitmek istersin?” sorusunu katılımcılarımıza sorduğumuzda, %42 “Yabancı dizi / film karakteri” olarak katılmak istediğini söylüyor. Kutlamada eşlik etmek istedikleri isimler ağırlıklı olarak “Yerli” iken, olmak istedikleri karakterlerin ağırlıklı olarak “Yabancı” isimler olması dikkat çeken bir nokta. “Bilmiyorum” şeklinde düşüncelerini belirten katılımcılar %19 ile yer alırken, “Yerli dizi / film karakteri” cevabını veren katılımcılar %18 olarak belirleniyor. %9 seçimini “yerli ünlü” isimlerden yana kullanıyor. “Hayali karakter” şeklinde yanıt veren katılımcılar %5, “Mitolojik karakter” diyenler %1, “Yabancı ünlü” diyenler %1 ve bu oranı takip eden “Yerli influencer” cevabı yine %1 olarak belirtiliyor. İsim bilgisine detaylı baktığımızda Margot Robbie ile benimsenen renkli isim “Harley Quinn” listenin başında geliyor. Gerek film gerek feminizm mesajları ile yer alan animasyon serisi karakterin popülerliğinin artmasında büyük bir etken. “Bihter Ziyagil”, “Ender Argun”, “Yıldız Argun”, “Burhan Altıntop” ilk 10’da seçilen yerli dizi karakterleri olarak ön plana çıkıyor.

Her 4 kişiden 1’i markaların kutlamalara katılmasına olumlu bakıyor

“Markaların Cadılar Bayramı kutlamasına katılması, o markaya olan yaklaşımını nasıl etkiler?” sorusunu katılımcılarımıza yönelttiğimizde %26 ile her 4 kişiden 1’i “Olumlu yönde etkiliyor” yanıtını verirken, %12 “Kısmen olumlu etkiliyor” cevabını veriyor. Markaların Cadılar Bayramı kutlamalarına katılması %59 oranında katılımcıları “Etkilemiyor” diyebiliriz.

Araştırma, yeni nesil araştırma ve pazarlama platformu Pollective tarafından Eylül 2021’de gerçekleştirilmiştir.


En son yayınlanan yazılar

Veri Odaklı Karar Verme

Veri Odaklı Karar Verme: Neden önemli ve Pollective Focus ile Pollective Connect nasıl…

4 Adımda Anket Katılımını Yükseltin

Anketiniz için istediğiniz katılımı sağlamakta ve etkileşim yaratmakta zorlanıyor musunuz? Bu yazımızda basit…
REFERANSLAR
POLLECTIVE T.C. SANAYİ BAKANLIĞI VE TÜBİTAK ONAYLI ARGE PROJESİDİR.
Pollective

POLLECTIVE'İN TAMAMLADIĞI GİRİŞİM HIZLANDIRMA PROGRAMLARI