6 Adımda Etkili Bir Anket Oluşturmak
Etkili Anket Soruları Hazırlamak
Etkili anket soruları hazırlamak için gerekli zamanı ayırmanız, hedeflerinize ulaşmanız için önemlidir. İhtiyacınız olan ve aldığınız güvenilir içgörüler sayesinde ürün/hizmetinizi geliştirebilir, satış ve pazarlama konusunda yenilikler sağlayabilir, ürün/hizmetinizin müşteriye ulaşma serüvenini iyileştirebilirsiniz. Gerçekleştirdiğiniz anketler sayesinde müşteri kitlenizi daha iyi tanıyarak tüm istek ve arzularına cevaplar oluşturabilirsiniz. Etkili bir anket size her zaman yararlı tüketici içgörüleri sağlayacaktır.
Anketler birçok çeşitte müşteriye sunulabilir. Gelişen teknolojiyle birlikte çevrimiçi anketler daha çok müşteri kitlesi ile etkileşim kurmanıza ve ihtiyacınız olan bilgiye daha hızlı şekilde ulaşmanıza olanak sağlayan bir altyapı sunar.
1. Soru & cevap ilişkisi
Anketlerde doğru bilgiye ulaşabilmek için tüm sorulara eksiksiz cevap vermek önemlidir. Anket soruları uzadıkça müşterilerin cevap verme isteği ve anketi tamamlama davranışları azalır bu sebeple, soru sayılarının ve soru uzunluklarının fazla olmaması önemlidir. Son bir ekleme, tek seferde iki soru birden sormayın. Bu sayede anketinizin sonucu doğru ve güvenilir hale gelecektir.
2. Soru içeriğine ve yapısına özen gösterin
Anket sorularını hazırlarken diğer dikkat edilmesi gereken husus, sorulara verilecek olan cevaplardır. Soru içeriklerinizi, cevapların daha doğru verileştirilmesi için anlaşılabilir ve segmente edilebilir şekilde tasarlamalısınız. Katılımcı grup için sade ve anlaşılabilir bir dil kullanmanız anketiniz için faydalı olacaktır.
- Anket içerisinde kullandığınız dilin anlaşılabilir ve akıcı olması gerekir. Karmaşık, yabancı sözcük ve devrik cümle yapılarından kaçınılması önemlidir.
- Sorular uzun ve tekrarlanan yapılarda olmamalıdır. Her soruda farklı bir veri elde edilebilecek şekilde hazırlanmalıdır. Aksi takdirde katılımcıların kafası karışabilir ve anket sonucunda hatalar meydana gelebilir. Örneğin; anketinizdeki iki soru birbirine benzerse — minik bir farkla olsa bile — cevaplayanlar bu durumu bir hata olarak görebilir veya ikinci sorunuza yanlış bir cevap verebilir.
- Anketteki soru yapısı oldukça önemlidir. Soru yapısı hatalı olan bir anket iyi hazırlanmış olsa bile doğru sonucu vermeyecektir. Sorularınızı anket sonucunda ne elde etmek istediğinize yönelik hazırlamalısınız. Gerekmedikçe ürün, hizmet ve firma dışında farklı bir konuyla ilgili soru yöneltmemelisiniz.
- Anket içerisinde konu akışını sağlamalısınız. Doğru hikayeleştirme ile sorular belli bir sıralama ve içeriğe dikkat edilerek ilerlemelidir.
3. Katılımcıları yönlendirmeyin
Soruların içeriğinde yer verilecek olumlu / olumsuz cümle yapılarına dikkat edilmelidir. Soru içerisinde kitlenizin perspektiflerini bir tarafa yönlendirebilecek şekilde hazırlanmış cümle yapılarından ve betimlemelerden kaçınılması gerekir.
Örneğin; ‘’Üniversite sınavına girecek stresli bir öğrenci sınavdan önceki gece erken uyumalı mıdır?’’
Bu soruyu tıpkı yukarıda yer aldığı şekilde sorabilirsiniz ancak burada ‘stresli’kelimesini kullanarak kullanıcıyı ‘evet uyumalıdır’ cevabına yöneltmiş olursunuz. Stres kelime kökeni gereğiyle negatif, olumsuz etkiler uyandıran ve kaçınılması gereken bir konsepttir bu durumda anketinizin sonucunu yönlendirebilecek bir cümle yapısı kullanmış olursunuz.
Bunun yerine, ‘’Üniversite sınavına girecek bir öğrenci sınavdan önceki gece erken uyumalı mıdır?’’ sorusu sorularak katılımcıyı bir cevaba yöneltmeden tarafsız şekilde yanıt alabilirsiniz. Önyargılı sorulardan kaçınmaya gayret edin.
Ayrıca, katılımcıları sınırlayacak şekilde sorular sormadığınızdan emin olmalısınız. Örneğin: “Bu sezon tatil yeriniz için hangi kamp bölgesini seçersiniz?” sorusunu ele alalım. Katılımcılarınızın bir kısmı tatillerini kamp alanlarında gerçekleştirme düşüncesinde olmayabilirler. Bunun yerine, “Bu tatil sezonunda nereye gitmek tercihiniz olacak?” şeklinde sorunuzu sorabilirsiniz.
4. Cevapları çeşitlendirin
Etkili bir anketin amacı, sorularınıza kesin cevaplar bulmaktır. Doğru ve sonuçlanabilir bir anketin sorularının çeşitliliği ve akıcılığı kadar verilecek olan cevapların niteliği de önemlidir.
Cevaplarınız soru içeriğine göre düzenlenmelidir. Örneğin ‘’Kamp yapmayı sever misiniz?’’ sorusunda yalnızca “evet” veya “hayır” seçenekleri bulunmamalıdır. Cevaplarınızda ölçeklendirme kullanarak verilen yanıtlarda dengeyi sağlayabilirsiniz.
Ek olarak soruya göre “nötr”, “bilmiyorum” ve “diğer” seçenekleri de anketinizde yer verilebilir yanıtlardır. Bu seçeneklerin bulunmaması durumunda kararsız kalan, kafası karışan veya konudan haberdar olmayan bir kullanıcı anketi yarıda bırakabilir ve bunun sonucunda anketinizde eksik veriye sebebiyet verebilir.
Anketler çoktan seçmeli sorulardan ibaret olmayabilir yani anketiniz içerisine açık uçlu sorulardan da ekleyebilirsiniz. Bu sayede kullanıcıların ürün & hizmet hakkındaki farklı görüş ve düşüncelerine derinlemesine ulaşabilirsiniz.
5. Anketin zamanlamasını doğru planlayın
Anketinizin katılım oranının yüksek olması için anket paylaşımı yaptığınız gün ve saate dikkat etmelisiniz. Örneğin öğleden sonra ile akşam saatleri arasında paylaşımda bulunursanız gönderdiğiniz e-posta veya bilgilendirici mesajların dikkate alınmama olasılığı yüksek olabilir bunun sebebi çalışma saatlerinin yoğun olduğu zaman dilimleridir. Bu noktada bir A/B testing deneyerek size ve kitlenize en uygun zamanlamayı belirleyebilirsiniz.
Örneğin günün erken saatlerinde veya sektörlere göre değişkenlik gösteren tatil günlerinde paylaşım yapmak daha yüksek bir katılım oranı almanızı sağlayabilir. Gönderim yapacağınız hedef kitlenin çeşitli segmentasyonlara ayrılması ve iletişiminin segment davranışlarına göre yapılması doğru zamanlamayı size gösterecektir.
6. Deneme sürüşü!
Anketinizi büyük bir katılımcı kitlesine yönlendirmeden önce daha minik bir grup üzerinde deneyimlemelerini sağlayarak süreci canlı canlı takip edin. İş arkadaşlarınız veya tanıdıklarınızla anketinizi paylaşarak onlardan ön geri bildirim alabilirsiniz. Bu sayede anket içerisindeki yanlış, eksik, anlaşılmayan, soru niteliğini karşılamayan kısımları düzenleyip kullanıcıya daha güvenilir ve akıcı bir anket iletebilirsiniz. Ufak bir test her zaman sizi kurtarır!
Etkili bir anket hazırlamak, yanıtlayanların doğru cevapları size sağlayabileceği şekilde soru sorabilmeniz anlamına gelir. Katılımcılara hızlı ve kolay bir anket deneyimi sunmak demektir. Anketleriniz ne kadar etkili olursa, yanıtlarınız da o kadar doğru olur. Bu nedenle, anketinizi hazırlarken bu yöntemleri mutlaka deneyin!
İlk online araştırmanızı Pollective’de oluşturmak için şimdi giriş yapın.